keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Tavarafillaristiksi?

Onko teillä kokemusta tavarafillareista? Tosiasia on se, että esikoinen saa ajokortin kesällä eikä meille todellakaan tule kolmatta autoa talouteen. Tiedän. En meinaa uskoa todeksi itsekkään, että minulla (nuorella naisella) on kohta täysi-ikäinen lapsi.



Luin eilen laatikkopyörien huonoja käyttäjäkokemuksia ja ne liittyivät aika paljon kommelluksiin mäkisisissä maastoissa kera huonojen jarrujen Tiesittekö, että aidon pohjalaisen tunnistaa siitä, että hän voi ajella koko ikänsä pyörällä, jossa ei jarrut toimi? Nämä ongelmat eivät siis ulotu tänne asti. 

Benjamin Pöntisen kuva lakeudesta. Linkki Silmä ei pökkää.

Suomessa markkinoiden kärkikolmikko näyttäisi olevan Babboe, Urban arrow ja Johnny Loco. Ystäväni vannoo Babboen nimeen. Kuulemma kertaakaaan ei ole ketuttanut lähteä aamulla kolmen lapsen kanssa koulu -ja päiväkoti kierrokselle. En kysynyt erikseen pakkaspäivistä. Talvi on kyllä ollut armollinen.

Kuva


Tuttu myyjä kehui Urban Arrowin ominaisuuksia laadukkaiksi. Fillari on myös ulkonäöltä sellainen, että ehkä Mikkokin suostuisi sillä ajamaan. Iso ehkä. Mietin vaan, että pitäisikö olla kolmipyöräinen vai riittääkö kahdella pyörällä kulkeva.


Kuva

Mutta Johnny, Johnny. Johnny Loco näyttää ihanalta. Käytäjäkokemukset eivät sen sijaan olleet mairittelevia. Kohtaako hinta-laatusuhde? Olisi hauska päästä tätäkin testaamaan. Minä olen tottunut ajamaan cruiserilla, joten tämä olisi hyvä jatke sille. Eikö olisikin?



Kuva

Hankintaa täytyy miettiä tarkkaan. Hinnat eivät ole edullisia, vaikka ei ole se bensakaan, jonka maksan päiväkoti- ja koulukuljetuksista. Sähköavusteinen maksaa tietysti reippaasti enemmän kuin ilman. Toinen juttu on se, että sopiiko tavarafillari mukavuudenhaluiselle, peruslaiskalle kylmää kaihtavalle sohvaperunalle? Jos tunnet jonkun tällaisen tyypin, joka käyttää tavarafillaria aktiivisesti auton sijaan, niin haluan kuulla. Rahan lisäksi tämä vaati hieman uskoa.

16 kommenttia:

  1. Kannattaa ehdottomasti hankkia 3 pyöräinen. Todella helppo pysähtyä eikä pääse kaatumaan jos joku kyytiläinen heiluu tai oma tasapaino herpaantuu. Nuo kaikki on suht raskaita polkea, joten sinänsä sähköavusteinen on parempi, ei tarvitse ihan hikipäässä sytkyttää. Kannattaa myös katsoa ettei runko itsessään ole kovin painava, koska kyytiläiset tuo sitä lisäpainoa mukavasti. Renkaatkin kannattaa katsoa jos ei sitten vaihda talvirenkaisiin välillä. Ja mitä isompi rengas, sitä paremmin rullaa alamäessä eikä tarvitse niin tiheästi polkea.

    VastaaPoista
  2. Meillä on 3-pyöräinen Babboe Big. Hollannissa meillä ei ollut autoa, niin käytettiin sitä koko ajan. Suomessa mäkien ja auton takia on käyttöä ollut vähemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että mies aikoo tuolla aina välillä kesällä ajella. Oletko katsonut laatikkopyörinen myynti-ilmoituksia tavarafillari-foorumista? http://tavarafillari.fi/forums/

      Poista
  3. Mäkin haaveilin, mutta yhtäkkiä kolmevee ja viisivee potku- ja polkupyöräilevät niin reippaina, ettei tarvitakaan tavarafillaria. Viisivee jaksoi viime kesänä 8 km pyörämatkan, oli silloin vielä 4 ja oli just luopunut appareista. Kolmevee potkutteli 4 km matkan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohhoh, meidän tokaluokkalainen pyöräilis vaikka kuinka, mut muut väsyy vielä. Kodin ja koulun&raksan väli on n. neljä kilsaa.

      Poista
  4. Nuo fillarit ovat sympaattisia. Kätevyydestä en niin tiedä :). Mutta tuo upea kuva Lakeudesta saa minussa aikaan koti-ikävän :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en yhtään tiennyt, että sä oot täältä päin. Ilmankos heti niin tykästyin blogiinkin. :)

      Poista
  5. Kerran kyselin ummet lammet eräältä tutulta, joka kuskaa poikiaan laatikkopyörällä. Heidän pyöränsä oli kolmipyöräinen, tonnin "halpispyörä" Tanskasta. Halpuus tuntuu raskautena. Tiesi kaksipyöräisen olevan (yllättäen) paljon enemmän lähempänä tavallista pyörää ajo-ominaisuuksiltaan, mutta ei kovin kätevä, kun kaikki käännökset pitää ottaa tosi isolla kaarteella. Kolmipyöräisessäkin pitää opetella ihan uusi rytmi ajeluun, kuten että pitää nojata sisäkaarteeseen käännyttäessä ja ottaa silläkin käännökset maltilla. Asuvat isossa kaupungissa, joten ihan maaseututeitä eivät pääse ajelemaan. Mä oon miettinyt kanssa tätä kulkuvaihtoehtoa.. En ole vielä tullut mihinkään päätökseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiesitkö, että näitä fillareita voi kokeilla Seinäjoellakin? Mä ajattelin hakee joku päivä fillarin koeajolle. http://hokkasenpyora.fi/

      Poista
  6. Tuollaisesta oon haaveillut myös! Tässä meiltä Aurinkotalolle päin ja takaisin suihkii yksi tuollainen! Ainakin se näyttää hyvin kulkevan, toki osuutta voi olla polkijan kunnossakin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ja nissä on sähköavustus, jos kunto loppuu kesken. Taitaa olla myyjän pyörä, kun asuu sun naapurissa. :) http://hokkasenpyora.fi/

      Poista
  7. Moi,

    Surffailin netissä etsien kuvia/pohjapiirustuksia pohjalaisista taloista ja jotenkin päädyin tänne - onneksi. Nyt jää yöunet vähelle, kun piti kahlata blogi alusta loppuun (vaikka ei suoraan surffailun aiheeseen liity :)). Mielenkiinnolla jään seuraamaan teidän remppaa, ehkä mekin joskus. :) Ja tavarafillarista olen taas lukenut kokemuksia pääkaupungista (kirjoittaja muistaakseni jostain päin pohjanmaata kotoisin):
    http://www.mutsiavautuu.com/search/label/Laatikkopy%C3%B6r%C3%A4

    Öitä!
    T. Skno

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että löysit tänne! :) Mäpäs käyn tsekkaamassa linkin.

      Poista