sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Instagramin kautta some -viidakkoon

Ei se ollut helppoa silloin vuonna 1998, kun opiskelujen aikana aloin käyttää hakukoneita ja sähköpostia. Sähköposti tietysti oli ok ja nopeutti viestintää monella tavalla, mutta ne hakukoneet eivät muistaakseni johtaneet mihinkään. Herranen aika. Oikeastaan pitäisi lähteä siitä ajasta, kun sain ensimmäisen kännykkäni. Sitä ennen soitettiin puhelinkopista kotiin. Herää vain kysymys: Kuinka vanha oikeastaan olen? 100 -vuotias?

Yritän tässä nyt aasinsillan kautta päästä siihen, että päivitän parhaillani somea. Huomaan, että olen jäänyt vuoteen 2007, jolloin lähettelimme toisillemme Facebookissa pieniä Buddhia ja muita kivoja kuvia. Missä kaikkialla bloggaajan kuuluisi olla? Bloglovinissa käväisin, mutta en ole ehtinyt perehtyä tarkemmin. Ymmärrän tietysti, että bloggaajan ei tarvitse olla yhtään missään, mutta haluaisin yrittää panostaa tähän touhuun. Onko teillä muilla bloggaajilla sivuja siellä täällä vai riittääkö pelkkä blogi?

Instagramin otin juuri käyttöön. Sinne tullee kuvia enemmän aiheen vierestä kuin aurinkotalosta. Jos kuitenkin haluat seurata, niin ole hyvä. Linkki löytyy oikealta sivupalkista.Esikoiseni kyllä väitti, että siellä viihtyy vähän nuoremmat. En usko.
Elämää ennen somea.

14 kommenttia:

  1. Hih. Todellakin tuntuu 100 vuotiaalta selittäessä lapsuksiselle että äiti oli opiskelija saadessaan ekan puhelimen ,tai että ei meillä kotona ollut tietokonetta silloin kun minä olin nuori...
    Tuskailua siitä onko "tyrkky" kun änkee joka foorumiin ja sitten toisena päivänä tuskailua siitä että ihan kaikki muut ovat jo vaikka missä foorumeissa kun minä vain möllötän bloggerissa. Että en osaa kyllä päättää omaakaan mielipidettäni :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, oikein heräsin siihen, kun tätä kirjoitin. Vastahan se oli eilen, kun sain ekan NMT:n. :D

      Mä en oo edes osannut ajatella tuota tyrkky -puolta. Oon vaan viattomasti TYRKYTTÄNYT blogiani. :D Ja toisaalta, hulluimmalta on tuntunut sillon joskus, kun laittoi itsestään ekan kuvan nettiin. Tais olla irc-galleria. Noi nykyajan nuoret niin luontevasti poseeraa. :)

      Poista
  2. Mutta mitä oli sillon kun me oltiin nuoria? Kun mä menin ekan kerran nettiin, joskus -95, siellä oli just Rockdata ja City.fi. Ei ollu twittereitä, facebookeja, flickereitä, instagrameja, ask.fm:mejä, whatsappeja eikä muita. Samoihin aikoihin sain ericssonin kännykän, jonka akku kesti just tunnin. Tietokoneen näyttö oli parhaimmassa tapauksessa mustavihreä, ja pelit semmoisia, joissa tikku-ukko juoksi 2d:nä viivalta toiselle. Oi niitä aikoja <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, ei ollut muutama vuosi sitten mitään somea, mut mä en kyllä muista oikeen mitään muutakaan. Musta on hauskaa kertoa siitä, että sillloin, kun me haluttiin jutella puhelimessa kaverin kanssa, niin piti ensin fiksusti esitellä itsensä vanhemmile ja pyytää puhelimeen. Ja sit jos piti jollekin pojalle soittaa..Huh, huh. Ja muksut kuuntelee silmät pyöreinä. :D

      Poista
  3. Kyllä se pistää huvittaan välillä kun viis vuotias siskon poika opettaa kuinka käytettään kosketusnäyttöpuhelinta. :) Ei voi kuitenkaan sanoa taas muuta että edelleen mun paras puhelin oli se joka roikkui housunvyöllä, peitti puolet vartalon leveydestä ja painoi ihan valtavan paljon. Onneksi oli se vyö, olisi pian housut tippuneet jalasta. ;) Onko enää olemassakaan esim. irc-galleriaa! Minäkin totean että voi niitä aikoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, mä sain just uuden puhelimen ja voi, kuinka monta kertaa on todennut jotain samantyyppistä. Nyt alkaa android sujua edes jotenkin.

      Muistan, kun mua oikeestaan hävetti laittaa ittestä kuva irc-galleriaan. On tässä nyt jotain kehitystä tapahtunut, kun enää ei kirpaise omia kuvia kaikelle kansalle esitellä. (Ja onhan nuo kuvatkin nykyään aivan eri asia kuin omassa nuoruudessa filmikameralle hartaasti räpsityt.)

      Poista
  4. Olen miettinyt, että tekisin blogille Facebook-sivun. Kuvittelisin, että monen mielestä sitä kautta on helppo seurata blogeja.

    Bloglovin on mun mielestä mukavan simppeli. Jos en olisi oman blogin takia Bloggerissa, käyttäisin Bloglovinia blogien lukemiseen. Bloglovin vaatii vaan kerran muutamat klikkaukset. Sen jälkeen kaikki toimii automaattisesti, joten vie ihmeessä Aurinkotalo listalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on Facebookissa sivut juuri sen takia, koska itse tykkään sen avulla seurata muita.

      Blogloviniin laitoin jo alkuaikoina, mutta en ehtinyt paneutua siihen touhuun ollenkaan. Jos se noin helppoa on, niin siellä ollaan taas. :)

      Poista
  5. Kuulun myös samaan "väliinputoajien" ikäpolveen, joka on vieraillut internetissä ekan kerran yläasteen atk-tunnilla ja kanniskellut sitä halon kokoista motorolaa. Välillä tuntuu, että se seuraava sukupolvi on ihan valovuosien päässä sekä teknisesti että ajatusmaailmaltaan, nettinatiiveja suorastaan. Oon myös pohtinut tuota "tyrkky"-hommaa, kun jotenkin ajattelen, että se blogi on pääasia, ja ne ketkä sitä lukee, löytää sinne sitten omia reittejään. Facebook-sivut ajattelin tehdä sitten joskus, jos lukijamäärä on yli sadan. Tällä hetkellä en viitsi/halua mainostaa blogiani edes omille facebook-kavereille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä pelasin yläasteella tunneilla vaan tetristä, sillä olin aivan vakuuttunut, että tää ATK-huuma menee ohi. :D

      Instagram vaikuttaa aika kivalta. Ei vaadi yhtään aikaa (tai sit mä en oo vielä hoksannut, kuinka sitä oikeesti käytetään) ja saa samalla vaihtuvia kuvia sivupalkkiin. (Tylsistyttää nuo pysyvät.)

      Poista
  6. Samassa kuopassa itsekkin asioita tuumaileen. Mun mielestäni on maailman huvittavin juttu, että hyvän ystäväni teini-ikäiset "somelapset" kuolee nolona häpeään, ku ystäväni pitää mennen tullen miestään kädestä huudahtaen aina kovaäänisesti: "Me ollaan livenä, me ollaan livenä!"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahahahhahahaa, kiitos nauruista!! Mikko on kans aina livenä, kun ei harrasta minkään sortin someilua.

      Poista
  7. Aivan ihania kuvia <3 Hauskaa tiistaita!

    VastaaPoista
  8. Kyllä tämä some-maailma tuntuu olevan loputon suo. Itse olen vähän laiska kaikenmaailman käyttäjätunnusten ja salasanojen kanssa enkä siksi ole laajentanut harrastusta blogin ja facebookin lisäksi minnekään. FB:ssä olen oma itseni ja blogissa pelkkä nainen talossa ;). Mulla on blogi listattuna Bloglovinissa, mutta en itse siellä hengaa :).

    VastaaPoista